El Mercat s’unix a la celebració com a referent de productes d’alimentació (un 84% de l’oferta) que continuen sent la seua essència després de quasi cent anys de vida

València, 16 d’octubre de 2025 El Mercado Central de València quiere animar a sus clientes a disfrutar del Día Mundial de la Alimentación, este jueves, 16 de octubre, saboreando sus cientos de productos frescos y de alimentación.

Cada 16 d’octubre, es commemora el Dia Mundial de l’Alimentació, una celebració promoguda per l’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO), amb l’objectiu d’impulsar una alimentació saludable en tots els racons del planeta.

El Mercat Central s’unix a la celebració d’esta data com a referent de la venda d’una extensa gamma de productes frescos -que han sigut i continuen sent la seua essència després de quasi cent anys de vida- que es poden trobar en les seues parades, després d’haver realitzat un recorregut mínim -en el mateix dia, des del seu punt d’origen: des de l’horta, la granja o la mar- i per la seua aposta pel consum sostenible, amb aliments del quilòmetre 0 i de temporada, que constituïxen la base d’una alimentació saludable i reflectixen la seua oferta de qualitat.

En l’actualitat, el Mercat Central de València alberga 226 parades, que oferixen prop de 20.000 productes, dels quals 190 parades (un 84% de l’oferta comercial) són d’alimentació. D’estas, 128 (un 57% de l’oferta comercial) són de productes frescos: 45 són de fruites i verdures; 29 són carnisseries i pollerías; 27, pescateries; 24, xarcuteries i formatges; i 3 de casquería i caragols. A més, hi ha 62 parades d’alimentació no perible, que oferixen espècies, fruita seca, pans i dolços, productes internacionals, salaons i productes gurmet i begudes especialitzades.

En resposta a les noves tendències, que tenen com a protagonistes, en gran part, als seus clients més jóvens que, per diverses raons (falta de temps o d’habilitats culinàries) busquen plats preparats de qualitat, llestos per a degustar, el Mercat Central acull, a més, 19 parades especialitzats en menjar per a portar (que només suposen el 8% de l’oferta comercial).

Noves parades de productes de no alimentació en l’exterior

Tan sols 17 parades (un 7% de l’oferta comercial) venen productes de no alimentació. L’Associació de Venedors, amb la finalitat de preservar la seua condició com a referent en la comercialització de productes frescos, va proposar el 22 de juliol de 2021 a l’Ajuntament de València modificar l’ordenació comercial del mercat perquè les parades de venda d’articles que no siguen d’alimentació se situen exclusivament en l’exterior, destinant les parades de l’interior a la venda de productes d’alimentació. Esta sol·licitud, després de ser estimada per l’Ajuntament, està en vigor des de maig de 2022, data a partir de la qual qui vulga obrir una nova parada destinada a la venda de productes no comestibles o altres servicis només podrà fer-ho en una ubicació en la zona exterior del Mercat Central.

Protocol de bones pràctiques per al turisme

El Mercat Central de València ha sigut líder, entre els mercats municipals espanyols, en la gestió de les bones pràctiques turístiques, havent-se convertit en el primer i l’únic a disposar d’un protocol per a conciliar el turisme amb l’activitat comercial. El Mercat Central, catalogat com a Bé d’Interés Cultural, s’ha adaptat a la realitat com a lloc de gran atractiu, que ho ha convertit en visita imprescindible de nombroses rutes turístiques de la ciutat.

El turisme està obrint noves portes en l’evolució dels centres urbans, i concretament per als mercats de proveïments, en un marc en el qual les noves tendències dels turistes permeten acréixer l’interés per esta mena d’equipament urbà. Davant esta situació, l’Associació de Venedors del Mercat Central ha donat suport al Protocol de bones pràctiques per al turisme amb la intenció de millorar la qualitat dels servicis relacionats amb els qui el visiten, adoptant mesures que preserven els espais de venda i respectuoses, alhora, amb els turistes mitjançant la regulació dels servicis de Guies de Turisme, que exercixen un paper fonamental, com a primer contacte entre els turistes i el Mercat.

Amb la finalitat de garantir la convivència respectuosa de venedors, clients i turistes el Protocol establix que les explicacions dels guies sobre l’interés -històric, arquitectònic i comercial- del Mercat es realitzen sempre en l’exterior, abans d’entrar per qualsevol de les set entrades al mateix i a una distància raonable que no impedisca el trànsit a l’interior. Així mateix, es limita l’entrada de grups de més de deu persones i s’establixen altres mesures com evitar recórrer els passadissos en grup, no tocar el gènere ni realitzar fotos del mateix sense permís i deixar lliures les escales i rampes d’accés.

Per a més informació: Arantxa Martín: 610 49 37 47

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines analíticos. Contiene enlaces a sitios web de terceros con políticas de privacidad ajenas que podrás aceptar o no cuando accedas a ellos. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Más información - Gestionar mis preferencias
Privacidad