• Confecomerç ha adaptat el seu model de Protocol de Prevenció i Actuació davant situacions d’assetjament laboral per a facilitar la transició a les associacions i les empreses i ajudar-los a evitar totes les formes d’assetjament i/o violència contra les persones.

Les empreses amb més de 50 treballadors han de disposar des del 2 de març de 2024 d’un conjunt de mesures i recursos que permeten garantir i promoure el dret a la igualtat real i efectiva de les persones LGTBI, posant fi a qualsevol forma de discriminació en l’àmbit laboral, tal com establix la Llei 4/2023, de 28 de febrer, per a la igualtat real i efectiva de les persones trans i la garantia dels drets de les persones LGTBI.

Encara que esta llei estableix obligacions específiques principalment per a grans corporacions i entitats públiques, el seu esperit i objectius afecten a tot el teixit empresarial, incloses les micropimes i pimes, que constitueixen el cor de la nostra economia, i no s’ha de descartar que en un futur no gaire llunyà estes exigències s’amplien també a empreses amb menor grandària.

És fonamental començar a preparar-se i adaptar-se als canvis que promou. Fer-ho no sols és una estratègia prudent enfront de futures obligacions legals, sinó que també és una declaració de valors, mostrant un compromís ferm amb la creació d’entorns laborals respectuosos, inclusius i equitatius.

Adaptació del Protocol de Prevenció i Actuació enfront de l’Assetjament Laboral

Totes les empreses que compten, almenys, amb 1 persona treballadora estan obligades a disposar de Protocol de Prevenció i Actuació enfront de l’Assetjament Laboral. Este es regula en l’article 48.1 de la Llei orgànica 3/2007 per a la igualtat efectiva entre dones i homes i en l’article 4 de l’Estatut  dels Treballadors. A més, és una de les matèries que ha d’incloure obligatòriament el Pla d’Igualtat.

Mancar de Protocol es considera una Infracció Molt Greu i està regulada en els apartats 12, 13 i 13 bis de l’article 8 de la Llei sobre Infraccions i Sancions en l’Orde Social (LLISOS). Les sancions administratives poden anar des dels 6.251 euros fins als 187.515 euros.

Una bona manera d’avançar cap a la igualtat LGTBI en les empreses més xicotetes és adaptar els seus Protocols d’Assetjament, incloent:

  • Declaració de principis: el compromís de l’empresa amb la inclusió i el respecte, abastant de manera específica a les persones LGTBI.
  • Decàleg de bones pràctiques: normes clares de comportament i respecte mutu.
  • Glossari i diferenciació conceptual: aclariment i fixació de termes i conceptes per a evitar malentesos i fomentar el respecte.
  • Procediment de denúncia: establiment d’un mètode clar i confidencial per a reportar incidents.
  • Accions sancionadores: definició de les sancions previstes per a dissuadir possibles comportaments poc ètics o situacions discriminatòries.

 

Confecomerç ha adaptat el seu model de Protocol de Prevenció i Actuació davant situacions d’assetjament laboral per a facilitar la transició a les associacions i les empreses i ajudar-los a evitar totes les formes d’assetjament i/o violència contra les persones.

Tant el model actualitzat de Protocol, com la resta dels elements del pack de Confecomerç (diagrama de procediment d’actuació, plantilles de compromisos i models de denúncia i informes d’investigació), així com un seminari web explicatiu i vídeos en els quals s’exemplifiquen algunes situacions de possible assetjament, es poden trobar en l’Acadèmia dels Comerços Pedro Reig Marí.

La importància d’avançar cap a la igualtat LGTBI

Encara que les micropimes i pimes encara no estiguen obligades a complir amb totes les disposicions de la Llei 4/2023, de 28 de febrer, és crucial fomentar un ambient de treball inclusiu i respectuós. La formació en diversitat i inclusió pot ajudar a previndre la discriminació i millorar el benestar de tota la plantilla.

A més, desenvolupar plans i implementar polítiques internes que promoguen la igualtat i la no discriminació en les petites empreses pot resultar molt beneficiós. No sols es preparen per a possibles futures obligacions legals, sinó que poden millorar la reputació de l’empresa, atraure talent divers i augmentar la satisfacció de tots els empleats i empleades.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines analíticos. Contiene enlaces a sitios web de terceros con políticas de privacidad ajenas que podrás aceptar o no cuando accedas a ellos. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Más información - Gestionar mis preferencias
Privacidad