• · Demà se celebrarà la tradicional ofrena floral i homenatge de les Cambreres de la Nostra Senyora dels Desemparats del Mercat i el dilluns, una missa pels venedors difunts
  • · La imatge de la Verge, signada per l’escultor Rafael Grafiá, va ser donada per la Diputació de València, sent presidenta Clementina Ródenas, i beneïda per l’arquebisbe de València, Agustín García Gascó en 1993

València, 6 de maig de 2025. La Verge del Mercat lluirà enguany en tota la seua esplendor després d’una minuciosa restauració a càrrec de l’artista Pedro José Arrúe de Mora, en el dia de l’ofrena floral i homenatge de les Cambreres de la Nostra Senyora dels Desemparats del Mercat.

Pedro José Arrúe de Mora és un destacat artista valencià especialitzat en art sacre, amb una àmplia trajectòria com a pintor, escultor i restaurador. Va estudiar a l’Escola d’Artesans de València i ha estat profundament vinculat a la vida religiosa i cultural de la ciutat. També és conegut per la seua labor com vestidor de la Verge i pel seu profund coneixement de la iconografia mariana, especialment pel que fa a l’estètica i simbologia dels mantells, joies i corones que adornen a la Verge dels Desemparats. La seua dedicació a l’art sacre ha contribuït significativament a la preservació i enriquiment del patrimoni religiós de València.

Els venedors del Mercat Central de València celebraran demà dimecres, 7 de maig, la seua tradicional ofrena de flors a la Verge dels Desemparats, que es venera en el propi recinte, dins del programa d’actes organitzats per les Cambreres de la Verge del Mercat, amb motiu de la festivitat de la patrona dels valencians.

L’acte d’homenatge a la Verge començarà a les 11:00 h -després de la crida amb tabalet i dolçaina a les 10:30 h-, amb la benvinguda per la gerent d’este recinte, Cristina Oliete, i la presentació del rector i el vicari de la parròquia dels Sants Joans, Gonzalo Albero i Aquilino Martínez.

L’acte comptarà amb la intervenció del grup de Albaes -cantades per Marise i Manolo, amb Marcial Pierres a la dolçaina i Jonás Pierre amb el tabalet- i conclourà amb la tradicional ofrena floral a la Verge dels venedors del Mercat Central.

La imatge de la Verge estarà exposada en el centre del Mercat des d’este dimecres fins al dimecres 14 de maig. Durant estes dies es col·locarà una urna per a la recaptació de fons que es destinarà a Casa Caridad de València. Les Cambreres de la Verge del Mercat realitzen una gran labor humanitària des de l’any 1993, ocupant-se de la cura de la imatge d’esta Verge i de la seua exposició al públic davall la gran cúpula amb motiu de la festivitat de la patrona dels valencians, que conclou amb una ofrena floral dels venedors.

Dilluns que ve, 12 de maig, a les 12:00 h, com cada any, se celebrarà una missa, en la Real Parròquia dels Sants Joans, en record dels venedors difunts del Mercat Central.

Ofrenda-a-la-Virgen-en-el-Mercat-Central

Un minuciós treball de restauració de la Verge del Mercat

 

Han sigut les Cambreres de la Nostra Senyora dels Desemparats del Mercat els qui han impulsat la restauració de la Verge del Mercat per a reparar la deterioració deguda al desgast degut a la humitat i el pas del temps.

La imatge va ser donada a l’Associació de Venedors del Mercat Central per la Diputació de València, sent presidenta Clementina Ródenas, i beneïda pel llavors arquebisbe de València, Agustín García Gascó el 22 de juny de 1993.

La restauració de la imatge, signada per l’escultor Rafael Grafiá i realitzada en talla de fusta recoberta d’estuc policromada, s’ha escomés des de la finalització de les Falles, i ha inclòs la figura de la Verge (amb una altura de 1,10 m, sobre una peanya de 20 cm); la del Xiquet Jesús, als seus braços; i la dels dos innocents, asseguts als seus peus.

Rafael Grafiá (1924–2011) va ser un escultor, orfebre i acuñador de medalles valencià, autor de nombroses talles devocionals a la Comunitat Valenciana entre les quals es troba la imatge de la Verge dels Desemparats en el Mercat Central en 1993.

Ofrenda-a-la-Virgen-en-el-Mercat-Central

La seua formació artística es va iniciar en els rudiments del bell art de la gúbia i el cisell en la dècada dels anys quaranta, en els tallers dels escultors Vicente Tena Cuesta i Pío Mollar Franch, simultaniejant el seu aprenentatge amb els estudis duts a terme, primer a l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics i posteriorment a l’Escola Superior de Belles Arts de València, en l’especialitat d’Escultura.

Pedro José Arrúe explica que el principal treball ha sigut la reparació de l’armadura del mantell, que s’havia oxidat i s’ha substituït per un nou d’acer que ara permetrà que aquest lluïsca en la seua caiguda amb major volum, imitant la imatge pelegrina amb la forma piramidal i dignificant el conjunt. Tant el mantell, d’Enrique Marzal, com les vestimentes s’han netejat en sec per a no danyar la seda, eliminant les arrugues acuradament per a enaltir els brodats i reparant els danys. El faixí, regal del capità general de València, ha precisat també d’una restauració a fons.

A més, s’han retocat totes les figures, corregint desconchones i desperfectes causats per agulles utilitzades per a la col·locació de les corones i les perruques, per estar oxidats, sanejant la policromia segons els colors originals.

S’han netejat també les perruques, aspirant acuradament la pols amb una reixeta per a protegir els rínxols, primer, i hidratant-les i pentinant-les després.

Esta web utiliza cookies propias y de terceros para su correcto funcionamiento y para fines analíticos. Contiene enlaces a sitios web de terceros con políticas de privacidad ajenas que podrás aceptar o no cuando accedas a ellos. Al hacer clic en el botón Aceptar, acepta el uso de estas tecnologías y el procesamiento de tus datos para estos propósitos. Más información - Gestionar mis preferencias
Privacidad