La nova campanya de la Confederació busca atraure talent al xicotet comerç i lluitar contra el problema del relleu generacional
Es recolza en testimonis en primera persona per a qüestionar alguns clixés i mostrar els beneficis del treball en el xicotet comerç, com la possibilitat de compaginar la vida laboral amb família, oci i estudis
València, 6 de març de 2024.- La Confederació d’Empresaris del Comerç, Servicis i Autònoms de la Comunitat Valenciana (Confecomerç) ha presentat hui la seua nova campanya de comunicació, “El Treball de la Meua Vida”, amb la qual perseguix posar en valor el potencial del xicotet comerç com un sector en el qual es pot créixer professional i personalment, desenvolupant una carrera i compatibilitzant-la amb la família, aficions, estudis, etc.
Esta iniciativa, que compta amb el suport de Camara València i de la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, cerca atraure talent al sector i lluitar contra “un problema que és especialment apressant en el xicotet comerç: la falta de relleu generacional”, segons ha assenyalat el president de Confecomerç, Rafael Torres, en la roda de premsa de presentació, en la qual ha estat acompanyat per el president de la Comissió de Comerç Interior de Cámara Valencia, Borja Ávila.
Per a Torres, esta campanya, basada en testimonis reals de comerciants i de treballadors del xicotet comerç, trenca amb molts dels mites que existixen entorn d’este sector i el presenta com el que és, “una activitat que ens oferix l’oportunitat de dirigir un projecte i fer-lo créixer sense deixar de ser un mateix”.
El president de la Confederació ha recordat que en la Comunitat Valenciana el comerç minorista està format en un 98,5% per micropimes d’hasta 10 treballadors i autònoms i que, hui per hui, és el que més ocupació genera en el nostre territori, després de l’Administració Pública. Pese a la grandària més reduïda de les seues estructures, també és la segona activitat que més contribuïx a l’economia, després de la Indústria i per davant de la Construcció o l’Hostaleria. Ho fa amb el13,7% del Valor Afegit Brut (VAB).
Per això, ha assenyalat Torres, trencar amb uns certs clixés i donar resposta al problema de falta de relleu generacional en un sector estratègic per a la nostra economia i la nostra societat com és el comerç minorista, “no sols és una responsabilitat, sinó una obligació”.
El repte del relleu
Un dels principals reptes als quals s’enfronta el xicotet comerç és el relleu generacional.
Es dona la circumstància que com més xicotet és la grandària d’un comerç, l’edat mitjana dels treballadors és major. I en la Comunitat Valenciana hi ha, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), 55.013 comerços amb menys de 10 treballadors, el 96,2% del total.
Segons dades de la Confederació, aproximadament una quarta part dels treballadors del sector es jubilaran en la dècada vinent. Un 44,6% té més de 45 anys i només un 7% té més de 60. Prop del 20% dels treballadors són menors de 30 anys, el que fa d’este un sector “més jove” que uns altres, ha puntualitzat Torres.
Confecomerç estima que moltes d’eixes jubilacions, més del 60%, acaben en tancament de l’establiment per falta de relleu. I això, a pesar que molts d’estos negocis són rendibles, compten amb una clientela fidel i donen resposta a la demanda del mercat.
Segons ha explicat el també president de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), el problema no se circumscriu exclusivament als establiments més xicotets. Falten perfils professionals per a cobrir diferents llocs en els comerços, alguns més especialitzats, com a carnissers, forners o perfils digitals, i altres més genèrics, com a transportistes i muntadors, etc.
Curiosament, la rotació en el xicotet comerç és molt baixa, ha afirmat Torres, qui ha assenyalat que més d’un terç de les persones treballadores del sector porta més de 20 anys treballant en el mateix establiment. La clau, per a ell, està a preguntar-se: “On seré més feliç? On em sentiré més realitzat/a? Això és el que passa en el xicotet comerç, perquè veiem persones i no números i com més feliç és el treballador, més creix l’empresa”.
Un dels objectius de la campanya és donar a conéixer quins són els beneficis que troben totes eixes persones que han decidit guanyar-se la vida prop de la seua casa i mostrar l’atractiu d’este sector, que serà fonamental en els pròxims anys per a donar servici a una població cada vegada més envellida i necessitada de comerç de proximitat.
En eixa línia, Confecomerç treballa des de diferents eixos. D’una banda, impulsat la millora professional dels comerciants i acompanyant-los en el seu procés de transformació digital; d’altra, revisant i treballant en l’actualització dels plans de formació professional per a atraure nous treballadors al sector que responguen a les demandes actuals; i finalment, donant a conéixer el xicotet comerç i les seues “bondats” amb accions com esta.
Per part seua, segons ha explicat el president de la Comissió de Comerç Interior de Cámara Valencia, la institució també compta amb programes formatius, tant per a perfils joves com per a majors de 45 anys, que perseguixen adequar les competències professionals a les necessitats actuals dels comerços. També és un instrument per a impulsar l’emprenedoria i afavorir la creació d’empreses liderades per dones, que cada vegada tenen major pes en el sector del xicotet comerç.
“Moltes vegades pensem que un negoci, per ser xicotet, oferix poques oportunitats. Però el potencial de creixement (personal i empresarial) és molt més gran. A diferència del que ocorre en multinacionals o en altres formats comercials, un xicotet comerç et permet viure la ‘experiència total de negoci’, coneixent i participant en totes les àrees, com la gestió, màrqueting, compres, vendes, canal offline i en línia”, ha apuntat Ávila, per a qui este és un sector on “es construïxen verdaderes relacions de confiança i amistat, tant dins de les plantilles com amb els clients, i on la conciliació pot ser una realitat, gràcies a una major flexibilitat”.
Per al també vocal de la Junta Directiva de Confecomerç i president de la Associació de Comerciants del Centre Històric de València, està acció “dona en el clau amb una necessitat latent del comerç, com és la falta de relleu i de perfils professionals” i posa en el centre a les persones, les autèntiques protagonistes del xicotet comerç i un factor clau per al creixement de l’empresa.
“El Treball de La meua Vida”, que es pot veure el canal de YouTube de Confecomerç, compta la història de molts i moltes comerciants i treballadors/as del xicotet comerç que han trobat en este sector una oportunitat per a desenvolupar una carrera professional, compaginar família, estudis, entreteniments… amb treball, construir el seu futur i ser feliços.
A més de l’espot, Confecomerç treballa en col·laboració amb les seues 202 associacions membre per a arreplegar i difondre testimoniatges de comerciants i treballadors del xicotet comerç que també han trobat en este sector el treball de les seues vides.
Espot de la campanya: https://youtu.be/ob8d_GB30l4